چاپ

 

آذوح: فعالین ملی آذربایجانی امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان با روز جهانی بیماریهای خاص و صعب العلاج جهت جلب توجه هر چه بیشتر افکار عمومی ملت آذربایجان و نهادهای حقوق بشری به وضعیت روزبه پیری اقدام به چاپ و نصب گسترده پوسترهای این فعال ملی محبوس در بند ۱۵ زندان مرکزی تبریز کردند.

" با زندانی کردن فرزندان آذربایجان نمیتوانید حقوق بر حق ملت آذربایجان را کتمان کنید." ، " ۱۸ اردیبهشت روز جهانی بیماریهای خاص و صعب العلاج " و "جان روزبه پیری در خطر است "

عناوین متونی است که بر روی تصویر آقای پیری نقش بسته است.

روزبه پیری که مبتلا به بیماری " کرون معده " می باشد با توجه به امکانات ضعیف بهداری زندان مرکزی تبریز، نه تنها امکان معاینات تخصصی مستمر را ندارد بلکه مسئولین زندان با مرخصی درمانی این فعال مخالفت کرده اند و برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر وی را به بند ۱۵ زندان تبریز (بند مختص زندانیان متادونی ) منتقل کرده اند.

این فعال آذربایجانی ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ در منزل پدری خود در ارتباط با حکم قطعی ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیزی صادره از طرف دادگاه تجدید نظر، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده بود.

آقای پیری در دادگاه بدوی به اتهام "عضویت در گروه های مخالف نظام" بر اساس ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی- مبحث تعزیرات، و "فعالیت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران" با استناد به ماده ۵۰۰ همان قانون روبرو و مجموعأ به ۶ سال حبس تعزیزی محکوم شده بود. نهایتأ این حکم در دادنامه ابلاغی به وکیل وی اصغر محمدی، از سوی شعبه ۲ دادگاه تجدید استان آذربایجان شرقی به تصدی رئیس و مستشار علیقلی کریم زاده و سلیمان قبایلی به ترتیب به ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیری تقلیل یافته است.

روزبه ‌پیری سردبیر نشریه دانشجویی تبریز، از موسسین تشکل دانشجویی "جمیعت اسلامی دانشجویان مستقل" و مترجم کتاب"سلطان محمد فاتح" پیشتر نیز بارها به دلیل فعالیت های مدنی، سابقه بازداشت محکومیت و زندان دارد.