متاسفانه مناطق غربی آزربایجان غربی طی دو سده اخیر شاهد و قربانی انواع تروریسم بوده است که با سو استفاده از اقلیتهای ساکن در آزربایجان و معمولاً با تحریکات خارجی انجام شده اند. حوادث تلخی مانند هجوم شیخ عبیداله شمذینانی، قتل عام اهالی منطقه توسط چته های ارمنی، غائله اسماعیل سیمکو معروف به قصاب اورمیه و هجوم مسلحانه حزب دمکرات کردستان به سولدوز به عنوان حوادثی پند آموز هیچ گاه از حافظه ملت تورک آزربایجان پاک نخواهد شد.

متاسفانه اکنون نیز شاهد فعالیتهای تروریستی مسلحانه و غیر مسلحانه گروهایی مانند پژاک (شاخه ایرانی جریان تروریستی پ‌ک‌ک)، حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران در غرب آزربایجان هستیم. این گروهها با ایجاد درگیری مسلحانه با نیروهای رژیم ایران در خاک آزربایجان جنوبی امنیت منطقه را مختل می کنند و در عمل به جای ضربه زدن به فاشیسم فارس حاکم بر ایران فرزندان آزربایجان را قربانی می کنند. البته بر همه گان معلوم است حداقل بخشی از این درگیریها جنگ زرگری و یا تصفیه های درونی می باشد، زیرا اساساً رژیم ایران خود این گروهها را در غرب آزربایجان جای داده است که بررسی علل آن تحلیلی جداگانه می طلبد.

از سوی دیگر شاهد آن هستیم که این جریانها در رسانه های تشکیلاتی و از زبان مسئولین تشکیلاتی خود ادعاهای زیاده خواهانه و توسعه طلبانه علیه اراضی تاریخی آزربایجان مطرح می کنند و یا مطالبی با این محتوا منتشر می کنند که این مسئله نیز به طرز مشکوکی افزایش یافته است.

از نظر ملت تورک آزربایجان و طبعاً سازمانها و احزاب آزربایجانی این قبیل اقدامات ماهیت خصمانه و تروریستی داشته و غیر قابل قبول و اغماض هستند. این ادعاها و اقدامات دشمنی آشکار با ملت تورک آزربایجان بوده و ملتمان را محق می کند همچون گذشته و حال در چهارچوب حق ذاتی دفاع مشروع با تمامی امکانات خود این تهدیدهای تروریستی و ادعاهای ارضی را رفع کند.

بی شک این اقدامات تروریستی در وحله اول آسایش و آرامش اقلیتهای ساکن در آزربایجان را سلب می کند. ملت تورک آزربایجان در طول تاریخ با اقلیتهای ساکن در آزربایجان در همزیستی و تعامل بوده است و در آینده نیز به این جریانها اجازه نخواهد داد با اقدامات مخرب خود این همزیستی و درک متقابل را خدشه دار کند. بی شک در فردای آزاد آزربایجان این همزیستی مسالمت آمیز در فضایی دمکراتیک و مدرن ادامه خواهد یافت.

همچنین، ما به عنوان مرکز همکاری تشکیلاتهای آزربایجان جنوبی همواره قائل به تشریک مساعی و مبارزات توأمان در قالب جبهه ملل تحت ستم در ایران بوده و هستیم و معتقدیم عبور از سیستم نژادپرستانه، فاشیستی و استعماری ایران با این تشریک مساعی و تجمیع نیرو ممکن خواهد بود. ولی متاسفانه ادعاهای غیرعقلانی و اقدامات تروریستی احزاب کرد ایران و البته دخالت های گروههای تروریستی غیر بومی مانند پ‌ک‌ک این تشریک مساعی و مبارزات مشترک را با مشکلات جدی مواجه میکند که طبعاً در این نقطه ظن وجود دستهای پنهان رژیم ایران در میان احزاب کرد وجود دارد. در غیر این صورت یک جریان سیاسی دارای عقل سلیم چگونه می تواند تا این حد غیر عقلانی حرکت کند و تا این حد غرق در خیالات باشد؟!

در پایان بار دیگر به تمامی طرف هایی که به اراضی تاریخی آزربایجان چشم طمع دارند و در این راستا اقدامات نامشروع و تروریستی انجام می دهند محکوم و اخطار آشکار می دهیم صبر و قابلیتهای ملت تورک آزربایجان را نیازمایید. قطعاً همچون گذشته این باعث حوادث دردناکی در منطقه خواهد شد ولی تحت هر شرایط ملت تورک آزربایجان از کیان ملی و سرزمینی خود به خصوص وجب به وجب آزربایجان غربی دفاع خواهد کرد و در این امر حیاتی یک گام عقب نخواهد نشست.

مرکز همکاری تشکیلات‌های آزربایجان جنوبی:

اتحادیه دمکراتیک ترک آزربایجان جنوبی-گادتب

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان –دیرنیش

جبهه آزادی -گاماج

جنبش دانشجویی آزربایجان- آزوح

حزب استقلال آزربایجان جنوبی-گایپ

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی-گادپ

حزب لیبرال دموکرات آزربایجان جنوبی-گالدپ

• حزب مرکزی آزربایجان-آ م پ