آذوح: توحید امیر امینی فعال ملی آذربایجانی از دوم اسفند ماه ۱۳۹۷ در شهر تهران که همراه با کیانوش اصلانی بازداشت شده بود وارد چهارمین سال حبس خویش در زندان اوین شد‌ه است.

آقای امیر امینی در آخرین مرخصی در دیدار با فعالین آذربایجانی اعلام کرده بودند که «جسارت، شهامت‌ ، آگاهی و قدرت ایمان‌‌ هر فرد، میله‌ های‌ پولادین‌ زندان را ذوب میکند، کافیست‌ به خودمان و راهمان ایمان داشته باشیم»

آقای امیرامینی متولد سال۱۳۶۶ در شهر انگوت اردبیل می باشد که ۱ اسفند ۱۳۹۷ در میدان انقلاب تهران بعلت پخش تراکت های تبریک گرامیداشت روز جهانی زبان مادری دستگیر گردید.

این فعال آذربایجانی تیرماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم امیرامینی بهمن‌ماه سال گذشته توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری یافت.و سپس این حکم با تطبیق قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری به ۵ سال قطعی تغییر یافت.

توحید امیر امینی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است وی در یک مورد در اعتراض به بازداشت عباس لسانی فعال سیاسی سرشناس آذربایجانی در سال ۱۳۹۴ به ۳ ماه حبس و شلاق محکوم شده بود.