آذوح: صبح امروز ماموران اجرای احکام دادسرای استان آزربایجان شرقی با ورود به منزل شخصی اکبر مهاجری فعال سیاسی شناخته شده حرکت ملی آزربایجان قصد دستگیری و انتقال وی به زندان مرکزی تبریز را داشته اند که با عدم حضور ایشان در منزل موفق به دستگیری وی نشده و با تهدیدهای خانواده ایشان از منزل خارج شدند.

چند ماه پیش اکبر مهاجری از سوی شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور به ریاست عزیزالله رزاقی، به ۳سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فعال سرشناس حرکت ملی آزربایجان که در جریان سرکوب گسترده اعتراضات آبان۹۸ بدون دلیل و مدرک در منزل شخصی خود و به صورت کاملا غیرقانونی و با کشیدن اسلحه و ایجاد هیاهو و تهدید توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شده بود پس از انتقال به بازداشتگاه موقت به مدت بیش از دو ماه در سلول انفرادی زیر شدیدترین شکنجه روحی نگهداری و سپس به زندان تبریز منتقل شده بود.

این فعال ملی در بند امن و به همراه سایر فعالین به نام های:

داوود شیری، ایوب شیری، ناصرخلوصی، محمدعبدالمحمدزاده، بابک حسینی مقدم و شاهین برزگر به مدت حدود یک ماه نگهداری و با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

اکبر مهاجری در دادگاه کیفری از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به یک‌سال حبس و ۷۴ضربه شلاق و همچنین ۱۰میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر یک سال تعلیق شد.

همچنین در شعبه دوم دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در گروه گاماج به ۳سال حبس تعزیری محکوم شده بود که پس از اعتراض، این حکم در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان به ۶ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

اما این حکم بعدها با فشار وزارت اطلاعات و با دستور مستقیم رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی(موسی خلیل الهی) به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

دیوان عالی کشور باتوجه به استدلالات رئیس کل دادگستری و مشاوران قوه قضاییه و اعلام خلاف بیّن شرع از سوی رئیس قوه قضائیه و با توجه به نوع اتهام دادخوانده و نوع رفتار ارتکابی وی مستندا به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری رأی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی را نقض و دادنامه بدوی صادره از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ابقا و تایید کرد.

اکبر مهاجری یکی از باسابقه ترین چهره های سیاسی حرکت ملی آزربایجان می باشد و بیش از دو دهه سابقه مبارزه مدنی را در کارنامه خود دارد.

این فعال خستگی ناپذیر چندین بار در طول سالهای(۸۳،۸۴،۸۷،۸۸،۹۰،۹۲،۹۳،۹۴،۹۵،۹۶، ۹۸،۹۹) دستگیر و به زندان،شلاق و جریمه نقدی محکوم شده است‌.