ملت ترک آزربایجان

فعالین جنبش ملی آزربایجان

وجدان های آگاه و بیدار

همانگونه که مستحضر هستید؛ فعالین جنبش ملی و سازمان های سیاسی آزربایجان با انتشار فراخوان هایی روز پنجم شهریور را «روز اعتراض به خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه» اعلام کرده بودند.

با اینکه دعوت کنندگان به این تجمع در داخل و خارج با استناد به قانون ناقص خود جمهوری اسلامی بر «مدنی و غیر خشونت آمیز» بودن این فراخوان تاکید داشتند، یک هفته مانده به پنجم شهریور نیروهای امنیتی با بازداشت، احضار، اخذ تعهد کتبی و تهدید تلفنی و ارسال اس ام اس به فعالین شناخته شده جنبش ملی، و نیز با تمام قوای نظامی و انتظامی بر میدان و خیابان ها شهرهای آزربایجان خصوصا شهر همیشه سرافراز تبریز، اورمیه و اردبیل و زنگان و میدان امام حسین تهران «به شکلی بیسابقه» سیطره نمودند تا مانع شکل گیری اعتراضات مردمی شوند.

دیروز بار دیگر به قاطبه ملت ترک آزربایجان ثابت شد که فاشیسم و ارتجاع حتی تاب و تحمل یک اعتراض مردمی به خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه را نداشته و همانگونه که با سیاست های سیستماتیک نگین آزربایجان را به نابودی کشانده است برای سرکوب وحشیانه مردم نیز از هیچ ابزاری دریغ نکرده و نیروهای یگان ویژه با خودرو های سنگین ضد شورش و نیروهای ویژه سپاه و بسیج با تمام امکانات در مقابل ملت ترک آزربایجان ایستادند.

البته که فعالین جنبش ملی و تشکیلات های سیاسی آزربایجان با توجه به تجربیات گذشته و ماهیت رژیم فاشیستی و ارتجاعی این پیش بینی را کرده بودند که دستگاه سرکوب با ایجاد رعب و وحشت و بازداشت ها و حضور خیابانی سنگین احتمالا امکان شروع اعتراضات را نخواهد داد، اما علیرغم همه این پیش بینی ها تشکیلات های جنبش ملی آزربایجان با تحلیل و جمع بندی میدانی، «فراخوان اعتراضات خیابانی» را یک «ضرورت تاریخی» برای شکستن «سکوت مرگ» دیده و آن را الزامی ترین و ضروری ترین تاکتیک مبارزه در شرایط سکون دانستند.

لذا ایمان داریم قریب به دو ماه کار رسانه ای، تبلیغی و میدانی در مراسمات مذهبی و استادیوم ها و حضور غیرتمندانه زنان ترک آزربایجان، دیوار نویسی ها و پخش تراکت ها بخش مهمی از همین «ضرورت تاریخی» برای شکستن «سکوت مرگ » بود.

تشکیلات های سیاسی آزربایجان و هیچ فعال ملی جنبش آزربایجان شکی نداشت که روز پنجم شهریور ماه علیرغم تلاش صادقانه برخی از فعالین ملی برای اخذ مجوز از مقامات سیاسی و امنیتی، فضا بشدت امنیتی و نظامی خواهد شد و شاید امکان حضور خیابانی وجود نخواهد داشت، اما همه نیروها بر «ضرورت تاریخی» این فراخوان به جمع بندی صحیحی رسیدند. نظام فاشیستی و ارتجاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فراخوان پنجم شهریور صرفا به بازداشت و سرکوب بسنده نکرده و با همه ابزارها همچون تیم های سایبری در فضای مجازی و بعضی مزدبگیران خود در عرض دو هفته تلاش نمود فضای نامیدی و بی ارزش بودن اعتراضات را حاکم کند.

رهبران نظام فاسد جمهوری اسلامی در حالی که در نهان بشدت از اعتراضات ملت آزربایجان نگران بوده و هستند با توسل به مقامات مسئول و فرماندهان سپاه ‌امامان جمعه تلاش نمودند با قول های دروغ و بعضا زبان تهدید فضای امنیتی را سنگین تر کنند. از اساسی ترین مواردی که نباید در خصوص فراخوان پنجم شهریور فراموش کرد، تلاش سیستم امنیتی جمهوری اسلامی برای مقابله با تشکیلات گرایی و تشکیلات محوری در جنبش ملی علی‌الخصوص موضوع فراخوان پنجم شهریور می باشد.

فاشیسم ایرانشهری و ارتجاعی چه در زمان پهلوی و چه در سیستم حاکم جمهوری اسلامی بشدت از ارگانیزه و تشکیلاتی شدن مطالبات ملی در آزربایجان واهمه داشته و دارد. لذا همواره سیاست مشت آهنین را برای عقیم گذاشتن تشکیلات گرایی در آزربایجان به کار برده اند ولی در چند سال گذشته تعامل و همکاری منسجم چهار تشکیلات سیاسی آزربایجان و موفقیت های سیاسی و میدانی آنها رعشه بر بدن جمهوری اسلامی و حتی اپوزیسیون برانداز مرکز گرا انداخته هست. در دو هفته گذشته که سپاه سایبری جمهوری اسلامی فراخوان اعتراضات پنجم شهریور را هدف قرار داده بود، چهار تشکیلات سیاسی آزربایجان در سیبل اصلی این هجمه ها بودند.

از سوی دیگر اپوزیسیون برانداز مرکزگرا نیز که به دلیل وسعت مطالبات و وسعت تبلیغات میدانی مجبور به شکستن بایکوت خبری شده بود، کاملا هدفدار به سانسور اسامی تشکیلات های صادر کننده فراخوان نمود و در یک جمع بندی می توان به خوبی واهمه فاشیسم و ارتجاع را از تشکیلات گرایی در آزربایجان مشاهده کرد.

ما بعنوان سازمان های سیاسی آزربایجان، از همه نیروهای صدیق و هسته های مبارزاتی جنبش ملی که به هر طرق ممکن صدای اعتراض به سیاست خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه را بلند کرده و بی تمنا برای اعتراضات پنجم شهریور تلاش کردند تا بتوانند فضای پادگانی شهرهای آزربایجان را بشکنند، تشکر و قدردانی میکنیم.

ما بار دیگر اعلام میکنیم فراخوان پنجم شهریور ۱۴۰۲ که ریشه آن در اعتراضات شهریور ۱۳۹۰دارد به امروز و فردا، این هفته و این ماه ختم نمی شود و هر مکان و هر روز

برای ما میدان اعتراض و مبارزه با فاشیسم و ارتجاع خواهد بود.

پیروزی هر زمان با ملت خواهد بود.

یاشاسین آزادلیق

یاشاسین عدالت

یاشاسین میلی حکومت

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

حزب مرکز آزربایجان

۶ شهریور ۱۴۰۲