آذوح: اکبر مهاجری فعال سیاسی شناخته شده حرکت ملی آزربایجان از سوی شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور به ریاست عزیزالله رزاقی؛ به ۳سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال سرشناس حرکت ملی آزربایجان که در جریان سرکوب گسترده اعتراضات آبان۹۸ بدون دلیل و مدرک در منزل شخصی خود و به صورت کاملا غیرقانونی و با کشیدن اسلحه و ایجاد هیاهو و تهدید توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شده بود پس از انتقال به بازداشتگاه موقت به مدت بیش از دو ماه در سلول انفرادی زیر شدیدترین شکنجه روحی نگهداری و سپس به زندان تبریز منتقل شده بود.

این فعال ملی در بند امن و به همراه سایر فعالین به نام های:

داوود شیری؛ ایوب شیری؛ ناصرخلوصی؛ محمدعبدالمحمدزاده؛ بابک حسینی مقدم و شاهین برزگر به مدت حدود یک ماه نگهداری و با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

اکبر مهاجری در دادگاه کیفری از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به یک‌سال حبس و ۷۴ضربه شلاق و همچنین ۱۰میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر یک سال تعلیق شد.

همچنین در شعبه دوم دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در گروه گاماج به ۳سال حبس تعزیری محکوم شده بود که پس از اعتراض؛ این حکم در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان به ۶ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

اما این حکم بعدها با فشار وزارت اطلاعات و با دستور مستقیم رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی(موسی خلیل الهی) به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

دیوان عالی کشور باتوجه به استدلالات رئیس کل دادگستری و مشاوران قوه قضاییه و اعلام خلاف بیّن شرع از سوی رئیس قوه قضائیه و با توجه به نوع اتهام دادخوانده و نوع رفتار ارتکابی وی مستندا به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری رأی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی را نقض و دادنامه بدوی صادره از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ابقا و تایید کرد.

گفته میشود که در جریان دستگیری جناب مهاجری در سال ۹۸؛ همسر ایشان نیز بارها تهدید به بازداشت شده بود و در چند مورد نیز به صورت غیرقانونی به اتاق ۳۷ منتقل و به خاطر فعالیت های مدنی آقای مهاجری؛ بازجویی شده بودند.

اکبرمهاجری یکی از باسابقه ترین چهرهای سیاسی حرکت ملی آزربایجان می باشد و ایشان بیش از دو دهه مبارزه مدنی را در کارنامه خود دارد و چندین بار در طول این سالها دستگیر و به زندان و جریمه نقدی محکوم شده است‌.

وی در سال ۸۳ برای اولین بار دستگیر و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۳ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

این فعال سیاسی در سال ۸۴ مقابل خلیفه گری به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و البته در دادگاه حکم برائت وی صادر شد.

ایشان در سال ۸۷ در روز ۲۱ آذر به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر و قرار منع تعقیب صادر شد.

اکبر مهاجری در سال ۸۸ در سالگرد فرمان مشروطه دستگیر و بدون قید وثیقه آزاد شد.

وی در سال ۹۰ در جریان اعتراض به خشک شدن امدی دریاچه اورمیه از سوی حاکمیت مرکزگرا دستگیر و به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۴ماه حبس تعزیری و ۸ماه حبس تعلیقی محکوم شد. وی در سال ۹۲ به خاطر همین حمایت(دریاچه اورمیه) راهی زندان شد.

این فعال سرشناس حرکت ملی بار دیگر در سال ۹۳ و در روز یک خرداد (سالگرد قیام خونین ۸۵) به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و بعدها در دادگاه تبرئه شد.

اکبر مهاجری دو سال بعد (سال ۹۵) در استادیوم سهند و در جریان بازی آسیایی تراختور دستگیر و در دادگاه به ۶۵۰هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

همچنین ایشان در سال ۹۶ در استادیوم بنیان دیزل و در بازی گسترش فولاد و استقلال بازداشت و در دادگاه قرار منع تعقیب صادر شد.

اکبر مهاجری در اردیبهشت ۹۸ قبل از بازی فوتبال تراختور پیروزی بازداشت و به اتاق ۳۷ منتقل و بعد از چند ساعت و بلافاصله بعد از اتمام بازی فوتبال آزاد شد.

این فعال خستگی ناپذیر حرکت ملی آزربایجان سال ۹۹ در جریان اعتراض ملت آزربایجان به کمک نظامی ایران به رژیم اشغالگر ارمنستان در جنگ قاراباغ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود به صورت غیرقانونی و بدون ارائه حکم دستگیر و بعد از دوازده روز بازداشت در سلول انفرادی با تودیع وثیقه یک میلیار و سیصد میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.